Saturday, July 15, 2023

TIPS MEMULAKAN BISNES ONLINE

 


Memang tidak dapat dinafikan lagi zaman sekarang bisnes online antara pilihan untuk menjana pendapatan,  namun sebelum memulakan bisnes online kita hendaklah bijak memilih bisnes apa yang terbaik untuk kita ceburi agar dapat menjana pendapatan yang lumayan serta membawa kebaikan kepada diri sendiri dan semua orang. Oleh itu, segala usaha yang kita lakukan tidaklah  sia-sia begitu sahaja.



MARI KITA BERKENALAN APA ITU BISNES ONLINE ❓

BISNES ONLINE merupakan perniagaan yang berkonsep menjana pendapatan secara onilne yang mana segala aktiviti pembelian, penjualan dan pengiklanan dibuat secara online.

Pada hari ini saya sangat berbesar hati untuk berkongsi dengan kamu semua tentang beberapa tips bisnes online...semoga ia bermanfaat buat semua,  selamat membaca.


5 TIPS BISNES ONLINE :


1. BINA PERSONAL BRANDING


🔵Personal branding sangat bagus untuk membina kepercayaan orang lain terhadap anda. Membantu untuk memudahkan orang lain kenal produk apa yang kita jual.

🔵Sentiasa berkongsi perkara atau info-info yang berunsur positif agar memberi manfaat.

🔵Elakkan berkongsi perkara negatif agar pelanggan anda rasa selamat dan yakin dengan anda.


2. GUNAKAN PLATFORM MEDIA SOSIAL



🔵Pada masa kini semua orang pasti mempunyai media sosial, maklumlah zaman modenkan.

🔵Platform media sosial adalah cara untuk mendekatkan kita dengan prospek atau bakal prospek kita dengan pelbagai  peringkat umur kanak-kanak, remaja dan dewasa serta warga emas.

🔵Gunakan platform media sosial yang ada secara meluas untuk membuat penjualan,  pembelian dan pengiklanan secara online, secara automatik kita anda mudah dikenali, contohnya kita sering berkongsi segala aktiviti kita bersama produk jualan kita.

Antara contoh media sosial :

  • Facebook
  • Instagram
  • Tik tok
  • Tweeter
  • Blog
  • Lazada
  • Shoppe
  • Youtube



3. PILIH BISNES KUKUH DAN MODAL RENDAH



🔵Untuk memulakan bisnes online kenalah bijak memilih jangan main redah tanpa selidik latar belakang bisnes yang bakal ada jalankan. Contohnya anda ingin menjual supplemen pastikan supplemen tersebut selamat dan berkesan untuk diamalkan oleh semua orang.Oleh itu,  selidiki  terlebih dahulu sejarah latar belakang syarikat pengeluar produk tersebut adakah ia kukuh atau tidak.


🔵Contoh bisnes online modal rendah Shaklee iaitu sebuah syarikat perniagaan online yang menjual produk kesihatan dan kecantikkan yang hanya menawarkan yuran keahlian sebanyak RM35 sahaja untuk seumur hidup.



4. SEDIAKAN KONTEN YANG MENARIK



🔵Bisnes online kedainya adalah secara maya oleh itu kedai online anda hendaklah diisikan dengan pelbagai konten menarik untuk meningkatkan penjualan dan meningkatkan minat orang akan produk anda dan memudahkan pelanggan mencari anda.

Antara konten yang perlu :

 ✔Pengenalan perniagan anda

 ✔Maklumat manfaat produk

 ✔Pendedahan produk diperbuat daripada apa (bahan utama) 

✔Kaedah pembelian dan pembayaran

✔Terma dan syarat

✔Testimoni pelanggan

✔Urusan jual beli ( Aktiviti COD) 




5.SEDIAKAN RUANG KERJA





🔵Sekiranya anda menjalankan bisnes online dari rumah,  saya cadangkan untuk anda sediakan satu ruang kerja seperti sebuah bilik(mini office) asing dalam rumah agar dapat meningkatkan mood bekerja anda menjadi lebih baik.
 
🔵Jika bisnes online yang anda pilih itu memerlukan anda menyimpan stok produk,  ruang kerja atau mini office tadi boleh digunakan agar produk dapat disimpan dengan lebih teratur dan kemas.

🔵Namun sekiranya tiada bilik dapat disediakan,  anda boleh juga sediakan satu sudut kecil didalam rumah anda juga yang penting ia berasingan dengan ruang tamu atau bilik tidur anda.


Sekian perkongsian dari saya tentang TIPS BISNES ONLINE,  semoga ia dapat memberi panduan kepada anda yang sedang atau baru mahu memulakan bisnes secara online.

Jika anda masih tercari-cari bisnes online apa yang anda ingin ceburi saya cadangkan Bisnes online Shaklee kerana ia merupakan bisnes yang kukuh dan masih relevan sehingga pada masa kini meskipun sudah wujud lama sejak Tahun 1956.

Nak joint team saya..jom hubungi saya🤗


Klik saja icon wasap ini👇 :


atau

FB : Shireylynn John Junsun

#nextlevelblogging #blogmegashaklee
#shakleethrive2023 #shakleetriumph2023
#pengedarshakleelabuan 
#pengedarshakleekualapenyu
#pengedarshakleesabah
#pengedarshakleekk



No comments:

Post a Comment

SET KURUS SHAKLEE BAJET

Nak kurus tapi masih gagal ? Sudah cuba macam-macam cara tapi masih gagal, tak apa jangan putus asa dulu yaa,  masih ada cara dan peluang. J...